MÅNADENS SVENSKA: MELODIFESTIVALEN 2016 – FINALEN

Ordet jämntjockt har nog aldrig varit så passande som i år.

Säg vad du vill, men 2016 var året då schlagern uteslöts från en Melodifestivalfinal och ersattes med en föryngrad, förnyad och generöst strömlinjeformad poplook. Oavsett vad en må tycka om forntida schlagers, men nog tillförde dom allt extra flärd, kitsch, tonartshöjning och alltid något extra att kommentera. Ja, extra allt och detta var lite det som ändå var showmomentet, oavsett om det gäller gräslig pudelschlagerrock, tantschlager, en högoktanig Duracell-Bengtzing eller hör och häpna, bara en jävligt bra låt. Årets finalfält innehåller ett par riktigt bra låtar, men på det stora hela är det väldigt jämntjockt i mellopopland 2016.

Åsikter om låtarna har jag fortfarande och så här är upplevelsen när Melodifestivalen tittas på i en annan tidszon på lördagseftermiddagar och med en halv minuts fördröjning. Där en sak utmärker sig och det är att jag inte fått någon vinnarkänsla av en enda låt i startfältet, vilket jag allt som oftast fått, även om mina känslor ibland gått stick i stäv med slutresultatet.

(Betygsskala, @@@@@ – högsta betyg, @ – lägsta betyg)

1.PANETOZ Håll Om Mig Hårt @@@

Kvintettens vilda och outtröttliga energi gör att jag glömmer bort att det finns en låt där någonstans och jag vet inte om det är bra eller dåligt. För jag blir glad av deras ångvältsstudsandet och superhjälteposer, men inser att låten kanske inte allt jag kan önska mig. Ett av få nummer som ändå sticker ut.

2. LISA AJAX My Heart Wants Me Dead @@

Den här lilla dängan har växt, lite motvilligt ska jag erkänna. Där den vinner på hennes sång och raka utstrålning, förlorar den dock på det sceniska, för det känns väldigt trångt där längst framme på scenkanten. Flytta dansarna och de strimlade pappersremsorna bakåt, för att ge tösen lite utrymme, för bövelen.

3. DAVID LINDGREN We Are Your Tomorrow @

Om årets startfält är mer än vanligt strömlinjeformade för radiolyssning, så tar den här låten priset. Här finns absolut inget att hämta och det är mer eller mindre samma koncept han kört med tidigare år. Synnerligen tråkigt, andefattigt och sekt-popigt. Konsensus, mellanmjölk är så mycket godare.

4. SARAHA Kizunguzungu @@@

Feel-good-mello som är precis vad den utger sig för att vara, där Sara Larssons uppfriskande pigga utstrålning förhöjer upplevelsen och likt Panetoz, blir jag lite så där skämmigt glad av det här. Och om en låt ska bli dagishit, så är det väl bara bra att det sjungs på swahili.

5. OSCAR ZIA Human @@@@ 

Wow! Vilket lyft för lille herrn! En stark, dramatisk låt vars kostym kunde ha blivit svår att fylla, men herr Zia gör ett dundrande fint jobb och imponerade mig i tredje deltävlingen. Tillsammans med en effektfull och rafflande scenproduktion sniffar han nog lite på vinst.

6. ACE WILDER Don’t Worry @@@

Helt okej låt, men det bästa är det sceniska. Säkra och lekfulla Ace Wilder lyfter onekligen numret med sin lätt nonchalanta, osvenska no-bullshit-attityd, vilket är så skönt att se i en rad av uppträdanden, där det flesta jobbar stenhårt på att sticka ut, men inte lyckas.

7. ROBIN BENGTSSON Constellation Prize @@@@

Med sin eleganta produktion och snygga refräng, är det här onekligen bästa låten i år. Robin Bengtsson sjunger lika elegant och snyggt han, men det kanske lite för avskalade framträdande som går lite i linje med vad fler pojkar valt att göra, kan tyvärr ligga honom i fatet. Eller inte. Eller jo. Eller? Hur som helst, suverän låt.

8. MOLLY SANDÉN Youniverse @@

Är det en låt? Är det en skiss? Finns det en produktion? Är upprepningar alltid av godo? Ja, frågor är många och även om jag verkligen vill gilla detta, så blir det svårt.

9. BORIS RENÉ Put Your Love On Me @@@@

Min andra favorit, vid sidan av Constellation Prize, tog sig tack och lov till finalen via Andra chansen och Boris René behövs där, för den här låten tillhör en av de mer moderna bidragen. Stilig vers, en läckert catchig refräng, där upprepning ÄR av godo och ett stiligt 90-tals housepiano som jag allt som oftast är svag för, gör detta näst till en fullpott. Och Renés charm och utstrålning höjer det hela ytterligare.

10. FRANS If I Were Sorry @@

Det finns ett tilltalande gung i denna bagatell, men både framförandet och artisten saknar det där lilla extra, ett jävlar anamma för att det ska lyfta. Det är mest kalvigt och osexigt på det hela, och jag vägrar tro att denna parentes kan vinna. Nej, jag har bestämt, det här vinner inte. Oavsett vad förhandstippningarna må säga.

11. WIKTORIA Save Me @@@@

En snygg scenisk produktion som i denna kan antingen 1; försöka dölja låten och sångens svagheter eller 2; ta över framförandet totalt, men i själva verket blir det version 3; den faller in i snygg harmoni med en bra låt, en snygg röst och ett väldigt naturligt framträdande av Wiktoria. Oväntat bra. Skrällvarning.

12. SAMIR & VIKTOR Bada Nakna @

Ingen kommentar.

Så avslutningsvis, om jag fick bestämma så skulle resultatet se ut som följer:

  1. Boris René
  2. Robin Bengtsson
  3. Oscar Zia
  4. Wiktoria
  5. Ace Wilder
  6. SaRaha
  7. Panetoz
  8. Lisa Ajax
  9. Frans
  10. Molly Sandén
  11. David Lindgren
  12. Samir & Viktor
Tagged , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: