FILMRECENSION: JUST WRIGHT

JUST WRIGHT
(USA, 2010)
Regi: Sanaa Hamri
Manus: Michael Elliot
I rollerna: Queen Latifah, Common, Paula Patton, Pam Grier, James Pickens Jr, Phylicia Rashad m.fl.
@@@

Ibland dyker det upp filmer där manuset är så enkelt och förutsägbart att jag själv kunde ha skrivit ett bättre på en kafferast. Filmer där skådespeleriet som bäst pendlar mellan knappt godkänt och mediokert, samt att regin handlar om att skjuta på öppna mål och lämna skådisarna lite på måfå sädär. Filmer som enkom handlar om underhållning och som samtidigt egentligen inte är tillräckligt bra för det heller. Och ibland är det just det vi behöver. Nähä, så det är bara jag? Nåja, den här filmen blir en av mina “guilty pleasures”.
Leslie Wright (Latifah) är en sjukgymnast med en stor passion för basket och då först och främst hemmalaget The Nets. Hon är den obotliga singeln som alltid blir god vän med männen hon går på date med, medan vännen Morgan (Patton) charmar alla med sin skönhet  In i bilden kliver NBA-spelaren Scott McKnight (Common), som även han charmas av Morgan. När han på toppen av sin karriär råkar ut för en knäskada, får Leslie anställning som hans sjukgymnast.
Ja, ni kan säkert gissa vart det är på väg och jag vet inte riktigt vad det var med den här filmen, men jag blev hooked. Jag charmades av den vardagliga tonen, värmen och enkelheten. Queen Latifah är alltid Queen Latifah oavsett vad hon gör. Hon har en naturlig charm och pondus, samtidigt som hon här är lite nedtonad och det klär henne. Hon bär filmen hela vägen till slutet och även om ögongodiset Common inte är mycket till skådis och borde i fortsättningen hålla sig till den fantastiska musik han gör, blir scenerna mellan honom och Latifah skönt avslappnade och det sprakar lite sådär vardagligt.
Som sagt, jag är skyldig. Jag tycker om den här filmen. Med det sagt, jag skulle inte se den igen, för då skulle jag förmodligen bli varse om mitt tillfälligt dåliga omdöme. Men det bjuder jag på.