ALBUMRECENSION: SOPHIE ELLIS-BEXTOR – MAKE A SCENE

Tio år efter genombrottet med Murder on the dancefloor är Ellis-Bextor tillbaka med ett nytt album med fokus på dansgolven.

SOPHIE ELLIS-BEXTOR Make A Scene
(Polydor/Border, 2011)
@@@

Sval, distanserad och nonchalant är väl knappast de mest åtråvärda egenskaperna, men på något märkligt sätt är dom ändå väl tilltalande på brittiskan Sophie Ellis-Bextor. Om du vill kan du även tolka detta som prov på stark integritet, vilket jag också väljer att göra. På den kraftigt försenade fjärde plattan, bevisar hon att hon minsann kan räknas som en av discopopens företrädare, vid sidan av den mer experimentella Róisin Murphy och hittiga Kylie.
Under de senare åren har hon samarbetat och gästsjungit på låtar med Freemasons, Junior Caldera och Armin Van Buuren och dessa samarbeten har hon klokt nog tagit med på albumet. För ta t.ex. Heartbreak (Make me a dancer) med Russell Small och James Wiltshire i Freemasons, som är ett stycke mästerlig discopop där Sophie kommer helt till sin rätta. Samarbetet fortsatte till Bittersweet, även det mäktig discopop med ett känsloläge i gränslandet mellan eufori och melankoli. Även samarbetet med Armin Van Buuren, Not giving up on love, är som en ljuvlig sommardiscobris.
Och det är exakt där, i en symbios med starka låtar som Ellis-Bextor träffar rätt. Hennes svalhet/integritet går hand i hand med den luftiga och vemodiga popdisco som plattan genomsyras av, samtidigt som hennes distans till viss del kan ligga henne i fatet. För saknas det starka låtar, blir det nästintill kyligt och anonymt. Nu håller sig samtliga låtar sig över godkänd-ribban och viss anonymitet går att hantera.
Bortser vi från de redan nämnda låtarna, kan även Off & on rekommenderas, skriven av bl.a. Cathy Dennis och den spelades in av Róisin Murphy till Overpowered (2007), samt nya singeln Starlight och balladen Cut straight to the heart. På den sistnämnda en Sophie som bryter genom sitt skal och blir skönt känslosam.
(Bästa spår: Heartbreaker (make me a dancer), Bittersweet)

Lyssna:

Sophie Ellis-Bextor – Make A Scene